torsdag 28 juli 2011

Rundvandring och reportage

Hej

Idag hade jag räknat med sol och vackert väder för vi hade planerat att
åka till Skantzö badet för i Mälaren går det inte att bada just nu,
 för där pågår det algblomning...tråkigt men så har vi det
här på somrarna i Mälaren...

Det blev inget badväder så det fick bli en bak/handla/fixar dag istället.

I förrgår var jag på Kyrkbackspromenad som anordnas av


Det blev en intressant guidad tur
och jag hade naturligtvis kameran med.


 Västerås domkyrka som är vår högsta byggnad här i staden.
 I anslutning till kyrkan så ligger Sveriges äldsta gymnasium
Rudbeckianska skolan (fick berättat av en student
att det finns en äldre i Ystad eller Lund men det
tillhörde Danmark på den tiden..
så vi har den äldsta alltså... )
och dess gamla fängelse....ja ni läste rätt.

 I det gamla fängelset fängslades  Djäknar för mestadels onykterhet (fylla).

 Vi begav oss upp i de "fina" kvarteren nu för tiden som heter
 Kyrkbacken som var dåtidens slum kvarter...tänka sig så det kan bli.
Många gamla fina hus är bevarade här och därav har det blivit
väldigt dyra hus till försäljning i det området...
men det är väldigt vackert att gå omkring där!
Skvallergränd med sina bevarade skvallerspeglar här
 och där vid fönstren är väldigt charmigt.

 Ingen ville bo nära bödeln så han fick bo i det sista huset på området...
nu är det inte det sista huset på området längre då det har byggts en hel
del till och områdena flyter ihop lite, men det var intressant att
få se och höra historien berättas....
Vackert va?

I morse fick jag en vink om att jag var med i lokal tidningen,
 så det var att bege sig till macken och inhandla ett ex.



Lite i reportaget stämde, men dock inte allt...det är väl så med journalistiken.

Imorgon ser jag framemot en utflykt med goda vänner....jag hoppas finna
några loppisar, affärer & Caféer i Borlänge trakten.

Ha det så gott så länge

KRAM

Inga kommentarer: