fredag 29 juli 2011

Brist på sol resulterade i goda frallor....


Hallo

Igår berättade jag om mina bad-planer som inte blev av pga att solen lös med
sin frånvaro. Jag bakade goda frallor istället och de är väldigt lätta att
göra.. så jag delar med mig av det goda receptet här nedan:
25 g jäst
5 dl vatten + 1 dl mjölk (fingervarmt), 37 grader
2 tsk salt
1 msk bröd sirap
5 dl grahamsmjöl
8 dl vetemjöl

 
Smula jästen i en bunke och blanda vatten och mjölk och häll lite över jästen.
Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt resten av vatten-mjölk blandningen.
Rör ner mjölen (men spar 1 dl till utbakningen). Arbeta snabbt ihop degen.
Strö över lite vetemjöl och låt degen jäsa i 1,5 timme. 
Strö ut 0,5 dl vetemjöl på bordet och häll upp degen. Strö sedan 0,5 dl
vetemjöl över degen. Knåda INTE degen, luftbubblorna ska vara kvar
Dela degen i 20 jämnstora bitar med mjölad kniv och lägg dem på bak-
pappersklädd plåt. Grädda i 230 grader (över o under värme) i 5 minuter.
Ändra inställtningen till 230 grader Varmluft och grädda i ytterligare
5-6 minter tills bröden får ljusbrun färg.

Låt bröden svalna på galler och sen är det bara att mumsa!



KRAM



Inga kommentarer: