torsdag 28 april 2011

Hemmagjord Majonäs


Så omständigt att göra sin egen majonäs....nej faktiskt så är det  inte  det och det blir fantastiskt gott kan jag lova... bara man ser till att alla ingredienserna är rumsvarma så brukar man få ett väldigt bra resultat...........

Recept:

2 tsk vitvins vinäger
salt & peppar
2 äggulor
1 tsk dijonsenap
2 dl neutral olja
Vitlök (efter tycke och smak)

Häll i vinäger, salt och peppar i en skål. Slå i äggulor och blanda med senap.
Jag vispar för hand för bästa resultat...så fram med hand-vispen...
Droppa sedan försiktigt ner oljan under vispning tills majonäsen blir tjock och krämig...

Majonäsen räcker till 4 portioner och den spar jag i en glasburk i kylskåpet ( den håller sig i ett par dagar).

Pressad vitlök tillsätter jag efter tycke och smak när jag ska äta.
Men jag ÄLSKAR vitlök så för mig blir det ca 2 st klyftor per portion.

Mums filibabba...majonäsen är jätte god till sallader mm...eller varför inte till lite färska räkor!


Värt ett försök för majonäs-älskaren.

KRAM

Inga kommentarer: