måndag 9 maj 2011

Detaljer och ogräs



När jag i helgen var hemma hos Maria i hennes hus från 1930-talet såg jag att det satt kvar orginal detaljer i trappen. Det är så otroligt charmigt att se att många bevarar det gamla tycker jag! En lampa, ringklocka och ljusknapp, vissa var i bra skick och vissa i sämre skick men vad gör det. Det syns att i det huset finns verkligen en historia. Underbart!


Solen fortsätter skina på oss här i staden och det är helt enkelt underbart med +20. Jag njuter massor, massor, massor.... förutom att maskrosorna som nu har invaderat gräsmattan! hm...



 
Jag har alltid sett maskrosen som ogräs men om man läser på lite om den så kan den kanske vara användbar till massor. Man kan göra vin, laga en god sallad, brygga en god kopp te, göra sirap. Den innehåller även vitaminer....oooppsss....jag kanske ska tänka om lite. Se den med positiva ögon och använda den istället!? Mjölksaften i maskrosen innehåller tydligen många bitterämnen och kan vara till hjälp med matsmältning mm.  Tror inte att jag lyckas med att acceptera den på min gräsmatta i alla fall....eller så gör det i år!


 

Inga kommentarer: