torsdag 3 mars 2011

Köttbullar

På eftermiddagen har jag rullat och stekt en hel plåt med köttbullar. Förr i tiden stod jag och stekte i en stekpanna och det blev inte så ofta för jag tyckte det tog så lång tid.

Ett tips (av min systers svärmor Solbritt ) att steka dem i en långpanna i ugnen gjorde det hela mycket roligare... =)

Receptet är från Ola Lauritzson bok "Lättlagad GI" som jag fick av mina goa döttrar i julklapp.














Alla foton är tagna av mig (Tina)


Smaskigt och när man gör så många så fylls frysen lätt.


Hur gör man då köttbullar i ugn?
*** Jo,man värmer ugnen till 250 grader. Smörjer ugnens långpanna med matfett. Formar köttbullarna på vanligt sätt och lägger ner dem tätt intill varandra i pannan.  Ställer in den på nedersta falsen i ugnen och låter den stå i 9 minuter. Tar sen ut plåten och vänder köttbullarna med en stekspade. Sätter in plåten igen i mitten av ugnen och steker ytterligare 5 min. Tar ut dem igen och skakar om plåten. Sätter tillbaka plåten på samma ställe och steker i 12 minuter till.  ***

Smaklig köttbulle måltid! 

Kram Tina

Inga kommentarer: